Nabiy s.a.v.ning namozlarini vasfi 3 | 13:53 |
6-RUKU'U
QILMOQLIK. 69) Agar qiroat qilib bo'lsa, nafasini rostlab oladigan muddat bir
oz to'htab turadi. 70) So'ng “takbir-e'hrom”da e'tib o'tgan holatdagidek ikki qo'lini
ko'taradi. 71) “Allohu akbar” deb takbir e'tadi. Bu vojibdir. 72) So'ng ruku'u qiladi. Suyaklari iloji boricha tekis qila oladigan
miqdorda ruku'u qiladi. Har bir suyak o'zini o'rnini olsa maqsadga muvofiq
bo'ladi. Bu rukndir. RUKU'UNING
SIFATI: 73) Ikki qo'lini tizzasiga qo'yadi, mahkam qo'yadi, barmoqlarini
orasini ochadi, huddi ikki tizzasini uchlab o'lganga o'hshashi kerak. Bularning
hammasi vojibdir. 74) Orqa-umurtqasini cho'zib keng qiladi, toki suv quysa tarqab
ketadigan qilib chozmoqligi kerak bo'ladi. Bu vojibdir. 75) Boshini pastga qilib ham,yuqoriga qilib ham turmaydi, lekin
orqa-umurtqa suyakiga teng qilib ushlaydi. 76) Ikki tirsagini ikki yonidan uzoqda qilib ushlaydi. 77) Ruku'usida uch yoki undan ham ko'p martta:” subhana
Robbiyal-A'ziym” deb aytadi.(Bu o'rinda yana boshqa o'qiladigan duolar bor,
agar hohlasang asliy kitobga qaragin). RUKUNLARNI
TENG QILMOQLIK: 78) Ruknlarni bajarish - vaqt bo'yicha uzoqligini teng bo'lmoqligi
sunnatdandir. Ruku'uni, ruku'udan keyingi tik turishni, sajda qilishlikni va
ikki sajdani orasidagi o'tirish muddatlarini iloji boricha barobar qilmoqlik
sunnatdandir. 79) Ruku'uda va sajdada qur'on o'qimoqlik joiz e'mas. RUKU'UDAN KEYIN TIK-TEKIS TURMOQLIK: 80) So'ng ruku'udan suyaklarini ko'taradi. Bu rukndir. 81) Mana shu tik turganda:”sami'Allohu liman hamidah” deb aytadi. Bu
vojibdir. 82) Yuqorida e'tib o'tilgandek ikki qo'l ko'tariladi. 83) So'ng har bir suyak o'z o'rnini olmoqligi uchun tekis hotirjam
turadi. Bu rukndir. 84) Mana shu turishda:”Robbana lakal-hamd” deb aytadi. Bu har bir
namoz o'qiguvchiga, hatto imom bo'lsa ham vojibdir. Bu tik tirganda o'qiladigan
hos duo bo'lib, “tacmi'i” yani “sami'Allohu liman hamidah” demoqlik e'sa
ruku'udan turayotgandagi hos duodir.(Bu o'rinda yana boshqa o'qiladigan duolar bor,
agar hohlasang asliy kitobga qaragin). 85) Aytib o'tilganidek bu tik turish va ruku'uni vaqt jihatdan
uzoqligi teng qilinadi. 7-SAJDA
QILMOQLIK. 86) So'ng “Allohu akbar” deydi. Bu vojib. 87) Bazan ikki qo'lini ko'taradi. ERGA BIRINCHI IKKI QO'LI BILAN TUSHMOQLIK: 88) So'ng sajdaga ikki qo'li bilan cho'kkalab yiqiladi. Qollarini
ikki tizzasidan oldin qo'yadi. Bunday qilmoqlikka Rasululloh- sallAllohu alayhi
vasallam buyurganlar va U kihidan o'zlari ham shunday qilganliklari sobit
bo'lgan. Yana Rasululloh- sallAllohu alayhi vasallam- tuyaga o'hshab
o'tirishdan qaytarganlar. Chunki tuya oldingi ikki tizzasi bilan cho'kkalaydi. 89) Agar sajda qilsa-bu rukndir-ikki kaftlarini cho'zgan holda
ularga suyanadi. 90) Ikki kaft barmoqlarini siqib ushlaydi. 91) Ularni(barmoqlarni) qiblaga qaratadi. 92) Ikki kaftini elkasiga teng-paralel ushlaydi. 93) Bazida e'sa ikki qulog'iga teng-paralel qiladi. 94) Ikki tirsagini erdan ko'tarib turmoqligi vojibdir. Itga oxshab
tirsaklarini yoymaydi(yani erga). 95) Burni va peshonasini erda mahkam tutadi. Bu rukndir. 96) Ikki tizzasini ham mahkam ushlaydi. 97) Ikki qadamining uchlarini ham huddi shunday mahkam ushlaydi. 98) Va ikki qadamini o'zini e'sa tekis tutadi. Bularning hammasi
vojibdir. 99) Ikki oyoqni barmoqlarini qiblaga yuzlantirib ushlaydi. 100) Tovonlarini tekis va qattiq tutadi. SAJDADA
TO'G'RI VA TEKIS BO'LMOQLIK: 101) Sajdada namoz o'qiguvchiga to'g'ri -tekis turmoqligi vojibdir.
To'g'ri-tekis turmoqligi deganimiz: Bu Barcha sajda qiladigan a'zolariga teng
holatda suyanmoqligidir. Bu a'zolar: peshona(burun bilan birga), ikki kaft,
ikki tizza, ikki qadamning uchlaridir. 102) Kim agar sajdasida shunday qilsa, demak aniq hotirjam bo'libdi.
Sajdada hotrijam bo'lmoqlik-bu ham rukndir. 103) Unda(sajdada):”subhana Robbiyal-aa'la”deb uch martta yoki undan
kop aytadi.(Bu o'rinda yana boshqa o'qiladigan duolar bor, agar hohlasang asliy
kitobga qaragin). 104) Sajdada har hil duolar o'qimoqlik mustahabdir. Darhaqiqat bu
o'rin duolar qabul bo'lmoqligi e'htimoli kop o'rindir. 105) Yuqorida e'tib o'tganimizdek sajdada turish muddatini ruku'uda
turish muddatiga yaqin qiladi. 106) Erga sajda qilmoqlik joizdir, Er va uning peshonasini orasida
kiyim yoki gilam yoki namat yoki shunga ohshash narsalar tursa ham joizdir. 107) Sajda holatida qur'on o'qimoqlik joiz e'masdir. IFTIROSH(YOYILIB
O'TIRMOQ) VA IKKI SAJDA ORASIDA TOVONIGA TAYANIB O'TIRMOQLIK: 108) So'ng boshini takbir e'tgan holda ko'taradi, bu vojibdir. 109) Bazan ikki qo'lini ko'taradi. 110) So'ng har bir suyagi o'z o'rniga qaytguncha hotirjam o'tiradi.
Bu rukndir. 111) Chap oyog'ini cho'zib unga o'tiradi, bu vojibdir. 112) O'ng oyog'ini to'gri qilib ushlaydi. 113) O'ng oyog'larining barmoqlarini qiblaga qaratadi. 114) Bazan ikki tovoniga tayanib o'tirmoqligi joizdir. Yani ikki
tovonining orqasini tepasiga tekis o'tiradi. Ikki qadamini ko'kragiga o'tiradi. 115) Mana shu o'tirishda:”Allohumma ig'fir liy, varhamniy, vajburniy,
varfa'niy, va'afiniy, varzuqniy” deb aytadi. 116) Yoki agar hohlasa:”Robbig'fir liy, Robbig'fir liy”deb aytishi
mumkin. 117) Ushbu o'tirishni sajdada bo'lgan vaqtga yaqin miqdorda cho'zadi. IKKINCHI SAJDA: 118) So'ng takbir e'tadi. Bu vojib. 119) Bazan shu takbirni e'tayotganda ham ikki qo'lini ko'taradi. 120) Va ikkinchi sajdani qiladi. Bu ham rukndir. 121) Birinchi sajdada nima qilgan bo'lsa bu o'rinda ham ushani
qiladi. “ISTIROHA” O'TIRISH: 122) Agar ikkinchi sajdadan boshini ko'tarib, ikkinchi raka'atga
turmoqlikni hohlasa takbir e'tadi. Vojib. 123) Bazan ikki qo'lini ko'taradi. 124) Turishidan oldin,har bir suyagi o'z o'rniga qaytguncha chap
oyog'ini uctiga tekis va to'gri o'tiradi. IKKINCHI
RAKA'AT: 125) So'ng ikkichi raka'atga ikki qo'li musht qilingan va erga
tiralgan holda o'rnidan tekis turadi. Ikki qo'lini hamir qorayotgan odamga
o'hshab musht qilib ushlaydi. 126) Bu raka'atda huddi birinchi raka'atda qilgan ishlarni qiladi. 127) Faqat namozni ochish duosini o'qimaydi. 128) Bu raka'atni birinchiga qaraganda qisqaroq qiladi. “TASHAHHUD”GA O'TIRMOQLIK: 129) Agar ikkinchi raka'atni tugatsa “tashahhud”ga o'tiradi. Vojib. 130) Ikki sajda orasida-yuqorida e'tganimizdek-oyog'ini yoyib o'tiradi. 131) Lekin bu o'rinda tovonga o'tirish joiz e'mas. 132) O'ng kaftini o'ng oyog'ini soniga va tizzasiga qo'yadi, o'ng
tirsagini ohirini e'sa soniga qo'yib undan uzoqlashtirmaydi. 133) Chap kaftini chap oyog'ini soniga va tizzasiga yoyib qo'yadi. 134) Qo'liga tayanib o'tirmoqlik joiz e'mas, hossatan chap qo'liga. BARMOQNI HARAKATLANTIRMOQ VA UNGA QARAB TURISHLIK: 135) O'ng qo'lining barmoqlarini hammasini yig'ib, bazan bosh
barmog'ni o'rta barmog'ining ustiga qo'yadi. 136) Bazan e'sa u ikki barmoqlarni halqa(doira) shaklida ushlaydi. 137) Ko'rsatish barmog'ini e'sa qiblaga ishora qilib ushlaydi. 138) Ko'zini mana shu ko'rcatish barmog'iga qaratadi. 139) Duo qilgan holda tashahhudning boshidan ohirigacha mana shu
ko'rcatish barmog'ini harakatlantirib turadi. 140) Chap qo'lining barmoqlari bilan hech qanday ishora qilmaydi. 141) Bu holatni har bir tashahhudda qiladi. “TASHAHHUD”DAGI
O'QILADIGAN NARSALAR VA UNDAN KEYIN DUO QILMOQLIK: 142) Tashahhud vojibdir. Agar e'sidan chiqarib qo'ysa ikki
sajdai-sahv qilib qo'yadi. 143) Tashahhudda o'qiladigan narsalar sirli ravishda ichida o'qiladi. 144) Bu o'rinda o'qiladigan narsa:”at-tahiyyaatu lIllahi vas-solavaatu
vat-toyyibaat, as-salamu a'la an-nabiy varohmatullohi vabarokatuh, as-salamu
a'layna va a'laa i'badIllahi as-solihiyn, ashhadu alla ilaha illAllohu va
ashhadu anna Muhammadan a'bduhu va rosuluh”. 145) Bundan keyin Rasululloh- sallAllohu alayhi vasallam-ga salavotni
quyidagicha o'qiydi:”Allohumma solli a'laa Muhammadin va a'la aali Muhammad,
kama sollayta a'laa Ibrohiyma va a'la aali Ibrohiym, innaKa Hamidum-Majid,
Allohumma barik a'laa Muhammadin va a'la aali Muhammad, kama barokta a'laa
Ibrohiyma va a'la ali Ibrohiym, innaka Hamidum-Majid”. 146) Agar hohlasang bundan ham qisqaroq salovat o'qishing
mumkin:”Allohumma solli a'laa Muhammadin va a'la aali Muhammad, va barik a'laa
Muhammadin va a'la aali Muhammad, kama sollayta va barokta a'laa Ibrohiyma va
a'la aali Ibrohiyma, innaka Hamidum-Majid” 147) So'ng mana hu tashahhudning davomida vorid bo'lgan duolardan
o'ziga yoqqanini tanlab o'qishligi mumkin. UCHINCHI
VA TO'RTINCHI RAKA'AT: 148) So'ng takbir e'tadi. Bu vojib. Sunnat bo'yicha takbirni o'tirib
e'tiladi. 149) Bazan ikki qo'lini ko'taradi. 150) So'ng uchinchi raka'atga turadi, bu ham keyingi(to'rtinchi
raka'at)ga o'hshab rukndir. 151) Agar to'rtinchi raka'atga turishni hohlasa ham huddi shunday
qiladi. 152) Lekin (to'rtinchi raka'atga) turishidan oldin har bir suyagi o'z
o'rniga qaytgunicha chap oyog'ini ustiga o'tirgan holda o'zini tekis tutadi. 153) So'ng ikki qo'liga tayangan holda turadi, bu huddi ikkinchi
raka'atga turgandek qilinadi. 154) So'ng uchinchida ham, to'rtinchi raka'atda ham “fotiha” surasini
o'qiydi. Vojib. 155) Bazan (“fotiha”ni ketidan) bir oyat yoki bir necha oyat qo'shib
o'qiydi. MUSIBAT
ETGANDAGI QUNUT DUOSI VA UNING O'QILISH O'RNI: 156) Musulmonlarga musibat etganda namoz o'qiguvchiga ularning
haqlariga qunut duosi o'qimoqligi sunnatdandir. 157) Va bu qunut duosini o'qish o'rni- ruku'udan keyin:”robbana lakal-hamd”deb aytgandan keyindir. 158) Bu o'rinda aniq bir belgilangan duo yoq bo'lib, musibatga qarab
duo qilaveradi. 159) Bu duoni o'qilayotganda ikki qo'l ko'tariladi. 160) Agar imom bo'lsa ovozini chiqarib duo qiladi. 161) Orqasida turganlar e'sa “amiyn” deb turishadi. 162) Agar (duoni)o'qib tugatsa takbir e'tadi va sajda qiladi. 'VITR”
NAMOZIDAGI QUNUT DUOSI, AYTISH O'RNI VA SIYG'ASI(SO'ZLARI): 163) Ammo vitrdagi qunut duosini (doimiy e'mas)bazan o'qishga ruhsat
beriladi. 164) O'qiydigan o'rini- ruku'udan oldindir. Bu musibat etganda
o'qiladigan qunut duosiga teskari holdadir(chunki bu qunut-yuqorida
e'tgaimizdek-ruku'udan keyin o'qiladi). 165) Bu o'rinda quydagicha duo o'qiydi(vitr duosi):”Allohumma ihdiniy
fiy man hadayta, va a'afiniy fiy man a'afayta,va tavallaniy fiy man
tavallayta,va barik liy fiy ma aa'toyta,vaqiniy sharro ma qodzoyta, fainnaka
taqdzi valaa yuqdzo a'layka,vainnahu laa yaz'illu man valayta,valaa ya'izzu man
a'adayta,tabarokta robbana va ta'alayta,valaa manjaa minka illa ilayka”. 166) Mana bu duo Rasululloh- sallAllohu alayhi vasallam- o'rgatgan
duolardandir. Bunga hech narsa qo'shilmaydi, faqat Rasululloh- sallAllohu alayhi vasallam-ga salovot e'tsa joiz
bo'ladi, chunki bu narsa sahobalar-rodziyAllohu anhum-dan sobit bo'lgandir. 167) So'ng yuqorida aytib o'tkanimizdek ruku'u qiladi,ikki sajda
qiladi. OHIRGI
TASHAHHUD VA “TAVARRUK” HOLATIDA O'TIRMOQLIK: 168) So'ng ohirgi tashahhudga qasd qiladi, bu ikkovi ham vojibdir. 169) Bu tashahhudda huddi birinchi tashahhudda qilgan ishlarini
qiladi. 170) Faqat bu tashahhudda “tavarruk” holatida o'tiradi: yani chap
dumbasini erga qo'yadi,ikki oyog'ini bir tarafdan chiqaradi, chap qadamini o'ng
boldirini tagiga qo'yadi. 171) O'ng qadamini tekis-tog'ri uhlaydi. 172) Bazan bu o'rinda ham “farsh” yani yoyilib o'tirsa bo'ladi. 173) Chap kafti bilan tizzasini ushlab, unga tayanib o'tiradi. RASULULLOH-
sallAllohu alayhi vasallam-GA SALOVOT O'QIMOQLIKNI VA TO'RT NARSADAN PANOH
SO'RAMOQLIKNING VOJIBLIGI: 174) Bu tashahhudda Rasululloh- sallAllohu alayhi vasallam-ga salovat
o'qimoqlik vojibdir. Bu salovotning bazi siyg'alari birinchi tashahhudda keldi. 175) Va to'rt narsadan panoh so'ramoqligi ham vojibdir, quydagi
so'zlar bilan panoh so'raydi:”Allohumma inniy au'uzu bika min azabi jahannama
va min azabil-qobri, va min fitnatil-mahyaa valmamaati, va min sharri
fitnatil-masihid-dajjal”. SALOMDAN OLDINGI O'QILADIGAN
DUO: 176) So'ng Qur'on va sunnatda sobit bo'lgan o'zi hohlagan duolarni
o'qimoqligi mumkin. Bu duolar juda ham ko'p va yahshidir. Agar bu duolardan
birortasini ham bilmasa, o'ziga oson bo'lgan, bilgan, ohirat va dunyosiga
foydalik hisoblangan duolarni o'qiydi. SALOM BERMOQLIK VA UNING
TURLI-TUMANLIGI: 177) So'ng o'ng tarafiga salom beradi. Bu rukndir. Salomni toki o'ng
chakkaci ko'ringuncha burulib beradi. 178) Va chap tarafiga ham toki chap chakkaci ko'ringuncha salom
beradi. Janoza namozida bo'lsa ham (shunday qiladi). 179) Imom salom berayotganda ovozini kotaradi, faqat janoza namozi
bundan mustasno. 180) Mana bu salom berishni bir necha turlari bor:
BIRINCHI: “as-salamu alaykum varohmatUllohi va barokatuh”deb o'ng
tarafiga, “as-salamu alaykum varohmatUllohi” deb chap tarafiga salom beradi.
IKKINCHI: huddi yuqoridek aytadi, faqat (chap tarafida ham) “va
barokatuh” so'zini aytmaydi.
UCHINCHI: “as-salamu alaykum varohmatUlloh” deb o'ngiga, “as-salamu
alaykum” deb chapiga salom beradi.
TO'RTINCHI: O'ng tarafga sag'al burulib, lekin to'griga qarab bir martta
salom beradi. Hurmatli
musulmon birodar! Ushbu qisqatrma- shundayki, Rasululloh- sallAllohu alayhi
vasallam-ning namozlarining sifatlarini menga oson bo'lgancha qilingan qisqartmacidir.
Albatta bu ishni men,toki sening nazdinda-huddi ko'rib turgandek-oson
bo'lmoqligi uchun, hamda zehningda tasavvur qila olmoqliging uchun senga uni
yaqinlashtirgan holda yozdim. Mana
shundan kelib chiqib, agar sen, Rasululloh- sallAllohu alayhi vasallam-ning
namozlarini senga qisqartirib berganimdek namoz o'qisang, unda men Alloh
taolodan sendan bu namozingni qabul qilishligini umid qilib qolaman. Chunki sen
bu ishing bilan haqiqatda Rasululloh- sallAllohu alayhi vasallam-ning:”Meni
namozimni ko'rib turganizdek namoz o'qinglar” degan so'zlarini amalda bajargan
bo'lasan. So'ng,
bularning hammasidan keyin senga vojib bo'ladigan narsa bu-qalbni (namoz
o'qilayotgan vaqtda) hozirlash, namozda hushu'u (sokinlik aralashgan qo'rquv)
bilan turmoqlikdir. Mana hu narsa o'zi aslida bandani Alloh taoloning ikki
qo'lini orasida turishligidan e'ng
katta maqsaddir. Men senga sifatlab bergan mana shu namozdagi hushu'u va
Rasululloh- sallAllohu alayhi vasallam-ning namozlariga e'rgashishdan iborat
narsani qanchalik o'zingda haqiqatga aylantirmoqliging darajasida(miqdorida),
shunchalik senga Robbimiz tabaroka va taolo o'zining quyidagi:”darhaqiqat namoz
fahsh(uyat) so'zlardan va munkar(gunoh ishlar)dan to'sadi” degan so'zlari bilan
ishora qilgan- orzu qilinadigan samaraga e'ga bo'lasan. OHIRIDA:
Alloh taolodan bizning namozimizni, barcha amallarimizni qabul aylamoqligini
so'rayman. Yana bu namozimizni savobini bizga :”boylik va bola-farzand foyda
bermaydigan kun, faqat kim Allohga sog'lom qalb bilan kelsagina(bundan
istisno)”kuniga saqlab qo'yishini ham so'rayman. Va barcha hamdu-sano olamlar
Robbisi Alloh uchundir. (Tarjimani abu
abdIllah abdulMalik o’g’li abdulFattoh qildi). Прикрепления: Rasm 1 | |
Просмотров: 2382 | Добавил: iyman@islam | Рейтинг: 0.0/0 | |