Nabiy s.a.v.ning namozlarini vasfi 1 | 13:48 |
RASULULLOH sallAllohu
alayhi vasallamning TAKBIRDAN
SALOMGACHA NAMOZLARINING SIFATI -huddi ko`rib
turganingdek- ( qisqartmasi). KITOB MAULLIFI: sheyx, alloma, asrimizning xadis ilmida eng kuchli sanalmish Muhammad Nosiriddin
al-Albaniy. Darhaqiqat barcha hamd-maqtov Alloh
uchundir, biz Uni maqtaymiz, Undan yordam so'raymiz va undan kechirim
so'raymiz. Nafsimizni balolaridan, yomon amallarimizdan Allohdan panoh
so'raymiz. Kimniki Alloh hidoyatga boshlaca, uni zalolatga boshlovchi yoq, va
kimni zalolatga boshlaca uni hidoyat
qilguvchi bo'lmas. Guvohlik beramanki sherigi yoq Yagona
Allohdan o'zga ibodatga loyiq zot yoq va guvohlik beramanki Muhammad Uning
bandasi va rasulidir. Ammo ba'd: Menga bir necha birodarlar va
do'ctlar “RASULULLOH sallAllohu alayhi vasallamning TAKBIRDAN SALOMGACHA NAMOZLARINING SIFATI
-huddi ko`rib turganingdek-“ kitobimni qisqartmasini yozmoqligimni, undagi
iboralarni ommaviy odamlarga yaqinlashtirishimni taklif qildilar. Qachonki ushbu taklifni barakali e'kanligini
ko'rganimdan, va bu narca meni ichimda kopdan beri aylanayotgan narsaga muvofiq
kelganidan, o'zimning juda ko'p ilmiy ishlar bilan ziq to'la bo'lgan vaqtimdan
ozginasini ajratmoqligimga meni undadi. Mana shuning uchun men ushbu taklifni
kuchim va harakatim etgancha haqiqatga chiqarmoqlikka shoshdim. Va bu ishimni
Alloh subuhanahu va ta'aladan faqat Uning yuzi uchun bo'lmoqligini va musulmon
birodarlarim bu(kitobcha-qisqartma) bilan foyda olmoqliklarini so'rayman. Qisqartmada acliy-kitobdagiga ba'zi
ortiqcha foydalarni qo'shib, ularga tanbeh berib, qisqartmada e'slab
o'tmoqlikni o'rinlik deb topdim. SHunigdek bazi hadis va zikrlarda kelgan bazi
lafz-sozlarni sharh qilmoqlikka hos inoyat bahsh etdim. Qisqartmada bosh sarlavhalarni va bohqa ko'p
izohlovchi sarlavhalarni qo'yib,
ularning ostida asliy-kitobdagi mas'alalarni tartib raqamlar bilan keltirdim. Har bir mas'alani yoniga uning rukn yoki
vojib hukmlarini aniq aytdim. Hukmini aytmoqlikdan jim bo'lgan bo'lsam demak u
sunnatlardandir. Bazi hukmini aytishlikdan jim bo'lgan mas'alalarning hukmi
vojiblik e'htimoli bordir. Bu hukmga yoki u hukmga qattiyatlik bilan jazm qilib
e'tmoqlik ilmiy yolga to'gri kelmaydi. RUKN: deganimiz-bu biror narsani
ichida to'liq bo'lmoqligi uchun kerak bo'lgan ish. Rukn bo'lgan bu ishni
yoqligidan usha narcani bekor-botilligi lozim bo'ladi. Misol: ruku'uni
namozdagi o'rni: ruku'u namozning ichidagi ruknlaridan bir rukndir, uning
yoqligidan namozni bekor-botilligi lozim bo'ladi. SHART: deganimiz-bu huddi ruknga o'hshaydiyu faqat shart uning
tashqaricida bo'ladi. Misol: tahoratning namozdagi o'rni: uningsiz namoz
sog'lom bol'maydi. VOJIB: deganimiz-bu Qur'on va
cunnatda hukmi qattiq bo'lgan narsa. Lekin hu bilan birga uning rukn yoki shart
e'kanligiga dalil yoqdir. Uni qilguvchi savob oladi, qilmagan odam e'sa
azoblanadi illoki uzri bo'lsa. Vojib kabi- FARZ ham shundaydir.
Vojib va farzni orasini ajratish yangi termin bo'lib, uning dalili yoqdir. SUNNAT: deganimiz-bu
Rasululloh-sallAllohu alayhi vasallam-ibodatlarida doimo yoki ko'pincha
bajargan ishlaridir. Lekin bu ishni vojiblik uchun buyurmaganlar. Sunnatni
qilgan odam savob oladi, qilmagan azoblanmaydi va urushilmaydi. Ammo bazi muqallidlarning keltiradigan
:”Kimki meni sunnatimni tark qilca shafoatimga e'risha olmaydi” degan hadislari
esa,(bu hadisni ular Payg'ambar- sallAllohu alayhi vasallam-dan deb o'ylashadi)
umuman Rasululloh- sallAllohu alayhi vasallam-dan asli-tagi yoqdir. Agar ish
bunday bo'ladigan bo'lsa uni Rasululloh- sallAllohu alayhi vasallam-ga ulashlik
joiz bo'lmaydi. Chunki bunday qilmoqlik Rasululloh- sallAllohu alayhi vasallam-
aytmagan so'zni aytmoqlikdan iborat dahshat qo'rqinch bordir. Rasululloh-
sallAllohu alayhi vasallam- aytdilarki:”Kimki men aytmagan narsani meni aytdi
desa o'zini do'zahdagi o'rnini tayinlab qo'yaversin”. Co'z o'rni kelib qolgani uchun shuni
aytamanki, darhaqiqat men bu qisqartmada -asliy kitobdagi kabi-
e'rgashilayotgan to'rt mazhablardan mua'yyan bir mazhabni lozim tutmadim. Balki
bu kitobchada “ahli hadis” yolidan bordim. Ahli hadis shunday kimsalar e'diki,
ular Rasululloh- sallAllohu alayhi vasallam-dan sobit bo'lgan har bir hadisni
lozim tutishar e'di. Mana shuning uchun ularning mazhablari boshqalarning
mazhablaridan kuchliroq bo'lgan e'di. Bunga har bir mazhabning insoflik
kishilari guvohlik berishgan: bulardan hanafiy mazhabini ulamolaridan alloma
Abu al-Hacanat al-Lakanaviy aytdiki:” …qanday "yoq"?!, ahir ular
Rasululloh- sallAllohu alayhi vasallam-ning haqiqiy merosxo'rlaridir, U
Kishining shariatlarining rostgo'y noiblaridir. Alloh ta'alo bizni ularning
jamoasida qayta tiriltirishni, ularni yolida va muhabbatida jonimizni
olishligini Buyuk Allohdan so'rab qolaman”. Imom Ahmad ibn Hanbalni -Alloh o'z rahmatiga
olgan bo'lsinkim- u kishi aytib ketgandilar: Payg'ambar
Muhammadning dini hadisdir Yosh yigit
tobe uchun e'ng yahshi acardir Hadis va
uning ahlidan o'zgalarni qo'ygin Fikr-r'oy
tun, hadis kundizdir. MUHAMMAD NOSIRIDDIN
AL-ALBANIY
2) Qiblaga yuzlanish jang
qilayotgan kishining “havf” (qo'rquv) namozini o'qiyotganda va qattiq urush
borayotganda soqit bo'ladi. *Shuningdek ojiz odamdan ham qiblaga
yuzlanish soqit bo'ladi. Misol:Agar namoz
vaqti chiqib ketishi havfi bor vaqtda kasal odamdan,kemada,mashinada va
samalyotda safar qilayotgan odamdan ham soqit bo'ladi. *Yana
markabda(miniladigan narsada) ketayotgan odamning nafl va vitr namozlarida ham
bu rukn soqit bo'ladi,lekin bu odmaga yaxshi bo'lardi agar namozini
takbir-ehrom(birinchi takbiri) vaqtida qiblaga yuzlanib namozini ochib, so'ng
safar qilinayotgan tarafga yuzlanishligi.3) 3) Xar bir ka'bani ko'ra oladigan odamga ka'baga ko'zi bilan
yuzlansihligi vojib bo'ladi,ammo ko'ra olmaydigan odamga
uning tarafiga yuzlanadi. XATO QILIB KA'BADAN
BOSHQA TARAFGA O'QIB QO'YILGAN NAMOZNING HUKMI: 4) Agar uzoq o'ylab, qiblani to'gri topish uchun harakat qilgandan
keyib namoz o'qisa namozi to'gri
hisoblanadi.Namozini qaytarib o'qimaydi. 5) Agar
namozga kirib bo'lgan bo'lsa va rostgo'yligiga ishongan bir kishi kelib unga
qibla qaysi tarafdaligini ko'rsatib to'girlasa tezlidka qiblaga qarashi vijib
bo'lib,shu bilan namozi ham to'gri bo'ladi. 2- QIYOM (namozda turish). 6)
Namozxonga turib namoz o'qishligi vojib bo'ladi. Bu ham namozning
ruknlaridandir. Faqat ba'zi
hotlardagina namozda turmay o'qilishiga ruhsat beriladi: *Xavf namozini o'qiyotgan yoki shiddatlik jang
orasida namoz o'qiyotgan kishiga o'tirib yoki mingan narsasini ustida o'qishi
mumkin. *Va turishga ojiz bo'lgan kasal ham turmay o'qisa
bo'ladi,ammo o'tirishga kuchi etsa u holda o'tirib o'qiydi,kuchi etmasa
yonboshlab o'qiydi. *Nafl namozini o'qiyotgan kishiga ham mingan
narsasini ustida, agar safarda emas uyida bo'lsa ham o'tirib o'qishi joizdir.Bu
holatda boshi bilan ishora qilib sajda va ruku'u qiladi, shuningdek,kasal ham.
Boshi bilan ishora qilayotganda sajdasini ruku'usidan pastroq qiladi. 7) O'tirib o'qiyotgan odamga sajda qilishligi uchun erga biror
baland narsa qo'yishligi joiz emasdir, lekin agar peshonasi bilan erga eta
olmasa u holda -etib o'tkanimizdek- ishora qilib sajdasini ruku'usidan pastroq
qilib o'qiydi. 8) Avvalo: Kemada va Samolyotda namoz o'qishlik joizdir. 9) Namozxon agar yiqilib tushish havfi bo'lsa kemada va samolyotda
namozini o'tirib o'qisa bo'ladi. 10) Namozxon yoshi kattaligi yoki badani zaifligi uchun biror ustun
yoki hassasiga tayanib o'qishligi joizdir. 11) Namozxonga tahajjud (tungi) namozni hech qanday uzrsiz turib yoki
o'tirib o'qishligi joizdir. Yoki bir
turib, bir o'tirib o'qisa ham bo'ladi. Misol:namoz boshlidi,ot'irib olib
“fotiha” va biror sura o'qiydi,so'ng ruku'uga yaqin turib olib,surani qolganini
o'qib ruku'uga ketadi,sajda qiladi va huddi mana shu ishlarni ikkinchi rakatda
ham qiladi. 12) Agar o'tirib o'qisa chordana qurib o'tirsa ham bo'ladi,yoki
o'ziga yoqqancha ot'irib o'qishligi joizdir. 13) Namozhonga yalang oyoq namoz o'qishligi joizdir, huddi shunday oyoq
kiyimda ham o'qishligi joizdir. 14) Afzali,oson bo'lishiga qarab gohida oyoq kiyimsiz, bazida oyoq
kiyim bilan o'qishligidir. Oyoq kiyimni kiyib yoki echib o'qishligi uchun
o'zini ortiqcha qiynamasin.Balki agar yalang oyoq bo'lsa yalang oyoq, agar oyoq
kyimda bo'lsa oyoq kiyimda namoz o'qilaveradi.Faqat biror zarurat topilsagina
oyoq kiyim bilan yoki uningsiz namoz o'qiladi. 15) Agar
echib o'qisa oyoq kiyimini o'ng tarafiga emas, chap tarafiga
qo'yadi,albatta chap tarafida hech kim
namoz o'qiyotgan bo'lmasa, agar o'qiyotgan bo'lsa u holda ikki oyog'ini o'rtasiga qo'yib o'qiydi. Bu ish
Rasulullohdan-u kishiga Allohning salovotu salomi bo'lsin- dalil bilan sobit bo'lgandir MINBAR(BALAND ER)DA TURIB NAMOZ
O'QISH: 16) Imomning odamlarga
to'gri namoz o'qishlikni o'rgatishligi uchun minbarga o'hshagan baland erda
turib namoz o'qishligi joizdir: baland erga turib oladi,takbir etib namozga
kiradi,”fotiha”va boshqa sura o'qidi,ruku'u qiladi,so'ng sajda qilishlik uchun
minbarning ustidan turib to erga aniq etib olguncha orqasiga chekinib sajda
qiladi,keyin ikkinchi rakatga turib birinchi rakatda qilganlarini takrorlaydi. 17) Namozhonga “sutro”(to'siq)ga qarab namoz o'qishligi vojib
bo'ladi. Bu narsa masjidda b'oladimi, boshqa erda bo'ladimi (masalan uyida yoki
mehmonda) farqi yoqdir,yani sutro olish vojibdir.Yana yosh jihatdan ham farqi
yoqdir: katta yoshlik ham, kichik yoshlik ham sutro olishligi vojibdir. Bu
Rasulullohning-u kishiga Allohning salovatiyu salomi bo'lsin-quyidagi umumiy
so'zlaridan olingandir:”Sutro”dan o'zga joyda namoz o'qimagin,va hech kimni
(namoz o'qiyotganinda) oldindan o'tib ketishiga yol qo'ymagin, agar o'jarlik
qilib o'tmoqchi bo'lsa u bilan urush qilgin,darhaqiqat u bilan sherigi bordir.”
( sherigi-yani shaytondir). QABRLARGA QARAB NAMOZ
O'QISHLIKNING HAROMLIGI: 23)Qabrlarga qarab namoz o'qishlik mautlaqon joiz emasdir.Xotto
qabr paygambarlarniki yoki boshqalariniki bo'lsa ham. NAMOZXONGA O'ZINING OLDIDAN O'TIB
KETAYOTGAN KISHINI QAYTARISHLIK VOJIBLIGI, XATTO BU MASJIDI HAROMDA BO'LSA HAM: 26)Namoz o'qiguvchiga xayvon yoki yoch bolaga o'hshagan mukallaf
yoshiga e'tmaganlarni oldidan o'tishligini to'sish uchun bir yoki undan ko'p
qadam oldiga yurishligi joizdir. Bu toki u narsa uning orqasidan o'tib
ketishligi uchundir. NAMOZNI BUZADIGAN NARSA: 28)Namoz o'qiguvchiga o'qimoqchi bo'lgan namozi uchun niyyat
qilmoqligi, qalbi bilan usha namozni belgilamoqligi lozimdir. Masalan
zuhr(peshin) farzi yoki asr farzi yoki ularning sunnat namozlariga niyyat
qilmoqlikka o'hshash…Bu narca (niyyat qilmoq) shart yoki rukndir. Ammo niyyatni
til bilan talaffuz qilib aytmoqlik sunnatga qarshi bida'tdir. To'rt mazhab
imomlarining muqallidlariga e'rgahganlarning birortasi ham bunaqa gapni
aytmaganlar.(Yani niyyatni tilda e'tmoqlikni). Прикрепления: Rasm 1 | |
Просмотров: 3222 | Добавил: iyman@islam | Рейтинг: 0.0/0 | |